بخش اول - علامات پیش از ظهور
احادیثى که حوادث ایّام نزدیک به ظهور را ترسیم و محدوده آن عصر را مشخص مىکنند مىتوان به چهار قسمت زیر دستهبندى کرد:
1. عصر ظهور
در برخى از احادیث شریفه ما ویژگىهاى کلى و عمومى ظهور به همراه اشارهاى به برخى جریانات مشخص آن زمان دیده مىشود که از جمله آنها مىتوان به حدیث مفصلى که گفتگوى آمیخته باناباورى زیاد سلمان با حضرت رسول(ص) را در مراسم حج بیان مىکند - که در شمارههاى پیشین آوردیم - اشاره کرد.
2. سالهاى ظهور
احادیثى که به بررسى سالهاى ظهور مىپردازند، حوادث، اتفاقات و نشانههاى بیشترى را بیان مىکنند و گستره محدودترى را به تصویر مىکشند که از جمله آنها همان علاماتى است که از کتاب الارشاد شیخ مفید در پایان بخش پیشگویىهاى ائمه(ع) آوردیم.
در احادیث دیگر هم چنین آمده است:
امام صادق(ع) فرمودند:
زمانى که مردم در عرفات ایستادهاند، وقتى سوارى که بر شترى تیزپا نشسته آنها را از مرگ خلیفه خبردار مىکند و با مرگ او فرج آل محمد(ص) و همه مردم مىرسد.1
ابوبصیر مىگوید: از امام صادق(ع) شنیدم که مىفرمودند:
کسى که مرگ عبدالله را براى من ضمانت کند من هم ظهور قائم را براى او ضمانت مىکنم.
سپس فرمودند:
وقتى عبداللَّه بمیرد مردم پس از او با کسى متحد نشوند! انشاءاللَّه و این جریان بدون امامتان آرام نمىشود و حکومت و سلطنت سالانه و طولانى مدت از بین مىرود، مدت سلطنتهاى پادشاهان به ماه و روز نمىکشد. پرسیدم: آیا این دوران طول مىکشد؟ فرمودند: »هرگز!«2
از امام باقر(ع) نقل شده که فرمودند:
وقتى بنىفلان به خاطر چیزى که میان آنهاست دچار تشتت و اختلاف شدند منتظر فرج باشید و فرج شما جز با اختلاف بنىفلان محقق نمىشود پس آنگاه که گرفتار اختلاف شدند چشم انتظار صیحهاى در ماه رمضان و قیام قائم(ع) باشید که خدا هرچه را بخواهد انجام مىدهد. قائم قیام نمىکند و شما هم آنچه را عاشقش هستید نخواهید دید تا وقتى بنىفلان بر سر آنچه در بینشان است مبتلا به اختلاف و درگیرى شوند و وقتى چنین شد مردم به آنها (ملکشان) طمع مىکنند و وحدت ویکپارچگىازبینمىرودو سفیانى شورش مىکند. سپسادامهدادند،بنىفلانبالاخره سلطنت خواهند کرد و پس از پادشاهى، آنها به اختلاف دچار مىشوند و سلطنتشان به باد مىرود و حکومتشان پراکنده و متشتت مىشود...3
همه مؤمنان لازم است که این نشانه را به خوبى بشناسند و کسانى را که به دروغ ادعاى مهدویت کردند با کمک آنها به راحتى و با قاطعیت تکذیب کنند. پس از وقوع این علائم حتمى است که فرج مؤمنین مىآید و خداوند تبارک و تعالى درد سینههایشان را شفا داده و پریشانى را از دلهاى ایشان مىزداید
3. سال ظهور
در این قسمت احادیث به طور دقیق حوادثى را بیان مىکنند؛ خصوصاً در نیمه دوم سال که از شورش سفیانى در رجب شروع مىشود و با نداى آسمانى در
طبق نظام عددى یا رقمى و بر حسب تقویم اسلامى سال ظهور فرد است و روز طلوع آن خورشید تابان هم شنبه دهم محرّم الحرام که مصادف با عاشوراى حسینى است
ماه رمضان و شهادت نفس زکیه در 25 ماه ذىحجة ادامه مىیابد و به ظهور نور مبارک حضرت مهدى(ع) در عاشورایى که با شنبه مصادف شده است ختم مىشود. این روایات علامتهاى حتمى ظهور را که مدتى پیش از آن واقعه عظیم واقع مىشود در برمى گیرد و از مسلماتى است که به آنها یقین داریم و معتقدیم در مورد آنها بدأ4 (تقدیم و تأخیر ناشى از برخى علل) رخ نمىدهد. همه مؤمنان لازم است که این نشانه را به خوبى بشناسند و کسانى را که به دروغ ادعاى مهدویت کردند با کمک آنها به راحتى و با قاطعیت تکذیب کنند. پس از وقوع این علائم حتمى است که فرج مؤمنین مىآید و خداوند تبارک و تعالى درد سینههایشان را شفا داده و پریشانى را از دلهاى ایشان مىزداید.
تمامى ائمه(ع) وقتى که از حضرت مهدى(ع) و علائم ظهور ایشان و نزدیکى قیامشان صحبت مىکردهاند در برخى موارد متذکر مىشدهاند که بعضى از این نشانهها از حتمیات ظهور است و به طورى که اگر آنها محقق نشده باشند حضرت مهدى(ع) ظهور نخواهند کرد.
4. نشانههاى برپایى قیامت
این نشانهها که عبارتند از خارج شدن جنبندهاى از زمین (دابةالارض) که با مردم صحبت مىکند و طلوع خورشید از مغرب و آتشى که از عمق زمین خارج مىشود و مردم را به سوى محشر و قیامت سوق مىدهد و... از جمله روایاتى که به تبیین آنها مىپردازد این حدیث است که حضرت امیر(ع) فرمودند که حضرت رسول(ص) مىفرمودند:
ده چیز حتماً پیش از قیامت خواهد آمد: سفیانى، دجال،دود، جنبده (دابة)، خروج حضرت مهدى(ع) و طلوع خورشید از مغرب و فرود آمدن عیسى و فرو رفتن زمین در مشرق و فرو رفتن در جزیره العرب و آتشى که از اعماق زمین خارج مىشود و مردم را به سوى محشر سوق مىدهد.5